Een cijferbombardement op de Amsterdamse beurs. Liefst vier spraakmakende multinationals kwamen woensdagochtend met de jaarcijfers: bierbrouwer Heineken, Takeaway.com (het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl), verbedrijf AkzoNobel en grootbank ABN Amro.

We nemen de belangrijkste punten hieronder door.

Heineken: groei met 0.0-bier in 38 landen

Bierbrouwer Heineken heeft afgelopen jaar met name met bier van zijn eigen merk goed geboerd. Volgens topman Jean-François van Boxmeer betekende de groei met bijna 8 procent de beste prestatie van het merk Heineken in ruim tien jaar tijd, geholpen ook door de 0.0-variant die inmiddels in 38 landen beschikbaar is.

Heineken kende als geheel een volumegroei van 4,2 procent wereldwijd. In alle regio’s waar het bedrijf actief is werd meer bier verkocht. Al met al zorgde dat voor een netto-omzet van 22,5 miljard euro. De operationele winst (beia) steeg met dik 6 procent tot 3,9 miljard euro. Stijgende kosten werden daarbij gecompenseerd door hogere prijzen en besparingen.

Van Boxmeer benadrukt dat de operationele winstmarges wat minder waren. Dit kwam onder meer door stijgende grondstofprijzen, wisselkoerseffecten en inspanningen die Heineken doet om de recent overgenomen activiteiten in Brazilië te stroomlijnen.

In China, waar Heineken eerder een miljardendeal tekende met CR Beer, wacht de brouwer nog altijd op goedkeuring van de autoriteiten. Heineken nam voor 1,9 miljard euro een belang van 40 procent in de grootste brouwer van China. In de praktijk betekent dat dat Heineken zijn bezittingen in China verkoopt aan CR Beer en dat die onder licentie bier van Heineken aan de man brengen via hun wijdvertakte distributienetwerk. Volgens Van Boxmeer liggen er voldoende kansen voor beide bedrijven in China.

Voor dit jaar rekent Heineken op een operationele winstgroei van 4 tot 6 procent. De brouwer waarschuwt evenwel voor de huidige economische omstandigheden die nogal wisselend zijn. Ook kosten voor grondstoffen en logistieke kosten zullen hoger uitvallen. Heineken zal aanhoudend op de kosten letten en met initiatieven komen om productiever te werken.

Heineken verwacht verder dit jaar circa 2 miljard euro te investeren in de eigen bedrijfsvoering, installaties en eigendommen. Dat bedrag ligt nagenoeg gelijk aan de 1,9 miljard euro die in 2018 werd geïnvesteerd.

Beleggers beloonden Heineken woensdag met een koersstijging van 4 procent.

Takeaway.com: marketingoffensief maaltijdbezorger werkt

Takeaway.com heeft in het afgelopen jaar zijn verlies een stuk verkleind. Het bedrijf achter onder meer maaltijdbezorger Thuisbezorgd zag verder de omzet wederom flink stijgen.

Het nettoverlies kwam uit op 14 miljoen euro, tegenover 42 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf gaf weliswaar meer uit aan marketing, maar die kosten liepen lang niet zo snel op als de totale omzet. Die steeg namelijk met 44 procent tot 240 miljoen euro, exclusief de activiteiten in Israël. De verbeterde efficiëntie van de marketing woog op tegen hogere uitgaven aan bezorgdienst Scoober.

Takeaway sloeg vorig jaar een grote slag met de overname van de Duitse activiteiten van Delivery Hero. De concurrentiestrijd op de belangrijke Duitse markt was een speerpunt voor Takeaway. Het bedrijf doet geen voorspelling voor het lopende jaar vanwege de afronding van die overname.

Eerder liet Takeaway al weten dat het totale aantal bestellingen in 2018 via de bestelsites in verschillende landen is uitgekomen op 93,9 miljoen, een stijging van 38 procent in vergelijking met 2017. Daarvan werd 3 procent bezorgd door Scoober. Dat was een jaar eerder nog maar 1,4 procent. Topman Jitse Groen heeft overigens altijd gezegd dat bezorging nooit winstgevend kan zijn, maar vooral bedoeld is voor schaalvergroting.

Het aandeel Takeaway.com noteerde woensdagochtend bijna 1 procent lager.

ABN Amro: hogere reorganisatiekosten vanwege bezuinigingsoperatie

ABN Amro heeft vorig jaar minder winst in de boeken gezet dan een jaar eerder. Toch ziet het financiële concern kans om extra dividend aan de aandeelhouders uit te keren. De Nederlandse staat, die nog altijd voor meer dan de helft eigenaar is van de bank, profiteert hiervan.

De jaarwinst bleef steken op ruim 2,3 miljard euro, tegen bijna 2,8 miljard euro in 2017. In het vierde kwartaal ging de winst zelfs meer dan 40 procent omlaag. Dat kwam onder meer door extra kosten in verband met bezuinigingsinspanningen en hogere kredietvoorzieningen in bepaalde sectoren. Operationeel zagen de resultaten er wel solide uit, aldus de bank die naar eigen op koers ligt met zijn financiële doelen voor 2020.

In november leek het er overigens al op dat de bank goed was gepositioneerd om het dividend wat op te schroeven. Maar voor een definitief besluit werd gewacht op de jaarcijfers. Er is uiteindelijk besloten om een extra dividend uit te keren in aanvulling op de beoogde 50 procent van de winst, waardoor het dividend over heel 2018 uitkomt op 1,45 euro per aandeel.

Belegger stuurden het aandeel ABN Amro woensdag ruim 6 procent omlaag in de ochtend.

AkzoNobel: tragere groei China, belegger krijg superdividend

AkzoNobel heeft vorig jaar minder verf verkocht. Dat is onder meer te wijten aan afnemende verkopen in China, na een bijzonder sterk 2017. Met prijsstijgingen wist het verfconcern stijgende materiaalkosten grotendeels te compenseren. Daarentegen zaten wisselkoerseffecten Akzo dwars.

In China had Akzo eind 2017 een bijzonder sterk kwartaal, met name bij de decoratieve verf- en laksoorten. De verkopen in het Aziatische land zijn nu weer terug op het niveau van 2016.

Ook de ruwe materiaalkosten stegen vorig jaar door. Wel zwakten de kostenstijgingen voor grondstoffen tegen het einde van het jaar af. AkzoNobel kon met prijsstijgingen tegenwicht bieden aan de hogere kosten en zo zijn winstmarge op peil houden.

De jaaromzet van AkzoNobel kwam 4 procent lager uit op bijna 9,3 miljard euro. Zonder wisselkoerseffecten was de omzetdaling ten opzichte echter 1 procent. Daar hield de verfmaker, die afgelopen jaar de verkoop van de bedrijfstak Specialty Chemicals afrondde, onder de streep 410 miljoen euro van over. Dat was in 2017 nog 443 miljoen euro.

In verband met de verkoop van de tak voor speciaalchemie keert AkzoNobel op 25 februari een speciaal dividend van 4,50 euro per aandeel uit. De ex-dividenddatum is 20 februari.

Het aandeel AkzoNobel won woensdagochtend ruim 4 procent op de beurs na deze aankondiging.